tisdag 23 februari 2010

Hybrisläge



Övermod är en modern accessoar.  Och jag tillhör inte de mest uthålliga, så jag säger det på en gång: det finns risk att ambitionen med denna nya blogg rinner ut i samma tomrum som det projekt, som en gång beskrevs av sin (för mig okände) upphovsman som ”Sveriges mest välskrivna blogg”. Det blev två inlägg. År 2008. Jag antar att det inte är helt otänkbart att man kan betrakta den bloggen som insomnad. Hursomhelst, jag filar på ett gäng noveller. Tanken är att den här bloggen ska följa denna min jungfruseglats mot succé, kantring eller något slags kulturarbetarens marvatten där emellan. Alldeles säkert kan den bli en ventil för de överflödiga funderingarna, ordspillet, mellan de mer seriösa, bokrelaterade neuroserna. Det är högst sannolikt att det också blir skvättar och avtryck av andras (läs: riktiga) litterära alster. Och absolut egna strandhugg på platser, små och stora, nära och fjärran – ett slags reseprosa kanske, eller åtminstone nedtecknade ögonblick från det närliggande världsalltet. Och eftersom klippor och trädgårdar är något av de mest kontemplativa platser jag vet, slinker det nog in en och annan betraktelse över sådana emellanåt också.
Välkomna!

4 kommentarer:

  1. Himla kul! Har du läst Saramagos Blindheten apropå utan punkt och apropå litteratur vilket är just det du skriver? Och jag är först och tycker om att det står lillebethn och under det Alternativ. Ska fundera över vad jag skulle vilja med just det. Kram! Frön är underbart! Speciellt de blå!

    SvaraRadera
  2. Lite hybris är bara bra för sinnet; om man inte siktar högt, kommer man väl aldrig någonstans... Jag önskar dig mycket vind i seglen och kommer definitivt att vara en av de första i kön för din novellsamling när den publiceras!

    SvaraRadera
  3. Det här var en glad överraskning. Jag hade sparat att läsa inne hos den motsträviga eftersom jag vill ha gott om tid när jag gör det. Och så finner jag att du liksom klivit iväg till en ny plats dit jag naturligtvis hastar. Det här projektet ska jag följa med stort och nyfiket intresse. Kram
    PS: Var tvungen att skicka från Googlekonto (det gick inte på något annat sätt) och där är jag Fundersam men det är samma Kersti och samma plommenad som tidigare, bara så du vet DS

    SvaraRadera
  4. Detta kommer att bli en intressant resa.... ser fram mot varje station du kommer till....
    Ha´t himla gôrgôtt på färden
    Nina

    SvaraRadera