Jag vet inte riktigt vad jag förväntar mig när
jag slår upp romanen Odenplan (Nirstedt) av Daniel Gustafsson och börjar läsa.
Titelns funktionalistiskt intetsägande ton och bokens stiliserade omslag –
båda eleganta på sitt sätt – ger intrycket av en modern, lite ytlig, lite
distanserad men snyggt skriven urban ”story”. Istället dras jag nästan
omedelbart in i en mans – i en pappas – kris. En kris återhållen och
kontrollerad just innanför huden. Mannen, pappan, tampas med fadersrollen och
bristen på förmåga att uttrycka sina känslor och sin kärlek för sonen, som
också genom hela boken aldrig omtalas annat än som ”pojken”. Och så var det det
där, det oförlåtliga, som hände en dag och som gnager i samvetet. Denna
skärande, smärtsamt kvästa inre konflikt är berättelsens kärna och röda tråd –
som mannen rastlöst följer i tanken och också fysiskt i kvarteren runt just
Odenplan i Stockholm. Stadsdelsporträttet är minst sagt fragmentariskt, men ett
besök i Stadsbiblioteket [”den svårmodiga borgen”] blir en suggestiv bild av
bokpalatsets mål, mening – och alternativa användning.
Berättelsens irrfärder på stadsgatorna, från
än det ena till det andra går emellanåt något vilse också i den existentiella
skildringen, fast där finns också ögonblick av briljans, där existensens mörker
reflekteras i en enda kort och minimalistisk tankevridning. Som när vår man i depressiv
distraktion håller på att bli överkörd av en buss, men i sista ögonblicket
räddas av en stark, ung kille som "slet honom tillbaka in i det som var
allt han hade”.
Gustafssons Odenplan är en lågmäld men stark skildring
av en av de där tysta, till synes frånvarande, rent av osynliga männen, man kan
möta på gatan i vilken stad som helst.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar