måndag 7 november 2011

Dyrbar litteratur



Efter att ha varit född och ha levt i Sverige i flera decennier, skickade Försäkringskassan vid min avflyttning (som det tekniskt heter) utomlands, ett brev på e n g e l s k a för att tala om att jag därmed var utförsäkrad ur Moder Sveas trygga kjolar. ”Riktigt så snabbt går det inte”, ville jag svara, ”att förlora sitt modersmål”. Ännu sex år senare lyckas jag stava mig igenom svenska böcker, och suktar efter fler. Också svenska Bokus finner det för säkrast att kommunicera med mig på utrikiska, trots att varenda bok jag beställt är på klingande svedalska. Eller kanske är det för att distrahera från det chockerande faktum, att portot överstiger kostnaden för litteraturen?

I sann landsförädaranda känner jag mig tvingad att kolla vad det skulle ha kostat att skicka samma paket åt andra hållet, alltså från England till Sverige. En tredjedel, ska det visa sig (dessutom vet jag sedan tidigare att det går minst en, ofta två, dagar snabbare åt det hållet). Man undrar vart överskottet går i Sverige. Inte till postkontor (om någon minns, de där för post specifikt avsedda serviceinrättningarna, visserligen med långa, svettiga köer och utan en chans att samtidigt förse sig med dagens mjölk, ett halvt dussin ägg och tamponger, men med damer bakom glasluckor som visste att svänga en stämpel och kunde hela portotabellen utantill), eller lördagsutdelning (en ännu äldre företeelse, jag kanske rent av själv minns fel). Detta lyckas nämligen det kungliga engelska postverket bjuda på, alltså till en tredjedel av priset.

Fast, jag ser att Posten ligger i framkant när det gäller annan utdelning, nämligen 1 miljard till aktieägarna i år. Undrar om de får den på en lördag. 

7 kommentarer:

  1. :-D

    De får bergis varsitt häfte julfrimärken också!!!

    SvaraRadera
  2. Du beskriver det helt underbart. På den gamla goda tiden (när det fanns postkontor) delades posten ut flera gånger per dag. men det var till och med före min tid. Däremot jobbade mannen min extra på posten som lördagsutdelare men det var länge sedan. Nu skäms man över bristen på postkontor speciellt när vi får besök från andra delar av världen. Men kanske är det en bra affärsidé att ta ut höga priser för nästan ingen service. det verkar ge klirr i alla fall i någons fickor.

    SvaraRadera
  3. Hej Nilla,

    Så härligt med ett inlägg från dig i bloggrullen! Och som vanligt njuter jag av att läsa dina tankar och välskrivna texter.

    Jag, precis som du, har under åren här höjt många ögonbryn just åt de olika porto-kostnaderna och skillnaden i service mellan våra två länders postetablissemang. Som tex förra sommaren, då jag på uppdrag hade köpt flera meter tyg i Sverige åt en norsk bloggväninna och valde att släpa det via Frankrike hem till UK för att posta det till henne härifrån istf från Sverige till Norge. Sisådär en tredjedel av priset i porto. Minsann.

    Jag tänkte på dig så sent som häromdagen och därför var det extra skoj att hitta ett inlägg från dig. Jag hoppas att allt är bra med dig!

    Varma hälsningar från
    Helena

    SvaraRadera
  4. Nilla ... så glad jag blev när jag tittade in här och såg ett nytt inlägg från dig.

    Posten ja, ett kapitel för sig. Jag minns lördagsutdelningarna och jag minns något annat från det jag var riktigt liten. Då kom posten två gånger om dagen. Jag minns när mamma väntade på något och det inte kom på förmiddagen, då fanns chansen att det kunde komma på eftermiddagen. Det var service det.

    Önskar dig en riktigt skön söndag! Eller kanske jag ska säga ... Have a nice day! :)

    Kram Anita

    SvaraRadera
  5. Nilla ... tittar bara in för att önska dig en riktigt God Jul!

    Kram Anita

    SvaraRadera
  6. skicka paket är dyrt, ofta dyrare än innehållet

    SvaraRadera